Jak bylo v lidském řetězu proti radaru

O akci

Ve čtvrtek 21. srpna 2008, v den 40. výročí vstupu ruských vojsk do Československé socialistické republiky v roce 1968, se uskutečnila akce Lidský řetěz proti radaru. Spolu s několika sty dalších lidí jsme se vzájemně drželi za ruce a vytvořili tak dlouhou řadu. Ta se vydala z náměstí Jana Palacha přes most směrem k poslanecké sněmovně. Sněmovnu jsme obešli, hlasitě skandujíce Referendum, Referendum a Nechceme radar. Věřím, že kdokoliv z poslanců byl uvnitř budovy, musel nás slyšet.transparent.jpg

S policií nebyly vůbec žádné problémy, klidně a profesionálně plnili svoje povinnosti, postávali na křižovatkách a řídili dopravu. Průvod spojených lidí nechávali procházet na semaforech na červenou, jen občas nechali projet čekající auta.

Přesto však jsme se museli na jednom úseku poblíž sněmovny rozpojit na trojice, protože prý „podle zákona se před sněmovnou demonstrovat nesmí“. Jestli je to pravda a takový zákon existuje, nevím, každopádně jsme se všichni bez potíží rozdělili a pak zase po pár metrech spojili.

Hřejivý pocit

Cizí lidé různého věku i pohlaví, kteří se nikdy předtím neviděli, se na dlouhé chvíle drží za ruce a pochodují. Když si dodají odvahy, společně skandují. Bylo to příjemné a kolem nás se vznášela dobrá atmosféra.

pruvod.jpg pruvod2.jpgJana

Proč jsem tam byl?

Jsem proti tomu, aby jakákoliv vláda, nejen americká, investovala peníze do zbrojení. Ať už se jedná o útočné nebo obranné systémy. Je mi líto Američanů, jejichž vedení, ruku v ruce se zbrojařskými a ropnými firmami, spaluje národní peníze v konfliktech v zahraničí a v investicích do podobných základen, jaká se chystá u nás v Brdech. Místo aby investovala do dlouho zanedbávaných problémů lokálních i globálních. Peníze by měly jít raději na revitalizaci sociálně a ekonomicky slabých regionů (třeba toho zasaženého hurikánem Catrina), zvyšování gramotnosti, výzkum obnovitelných zdrojů, snižování emisí CO2, řešení hypoteční krize atp.

Zkrátka, je toho tolik na řešení, kde jsou potřeba obrovské investice, a naše vlády tyto potřeby ignorují, hnány vidinou osobních zisků (ať už finančních nebo s vidinou slávy, opojení mocí).

Proslov organizátorů

V proslovu organizátoři přečetli výzvu poslankyním a poslancům, která na ně apelovala v tom, že nedostali mandát od občanů na to, aby povolili výstavbu cizí vojenské základny na našem území. Ani jedna strana neměla podobnou aktivitu ve svém volebním programu.

proslov1.jpgK tomu ještě dodávám, že z článků na Britských listech vyplývá, že se jednání mezi českou a americkou vládou o radaru pečlivě tajila, právě s ohledem na české volby:

  • 22.5. 2006 New York Times - U.S. Is Proposing European Shield for Iran Missiles
    “The Czech Republic has sought to avoid public discussion of the project, fearing that it could become an issue in June parliamentary elections. As a result, American officials have refrained from talking openly about a potential site on Czech territory. But it remains an option that both sides intend to discuss privately, said an American official, who was granted anonymity because of the confidentiality of the discussions.”

Odpočinek po pochodu

Po skončení pochodu byl ještě happening, kterého jsem se už nezúčastnil. Šli jsme s kamarádkou Janou, kterou jsem tam náhodou potkal, na setkání Greenpeace brigádníků a zaměstnanců do hospůdky na pivo.

Na závěr krátce o petici

Existuje petice pro uskutečnění referenda o tom, zda chceme radar nebo ne. Zatím bylo sesbíráno 120 tisíc podpisů. Smekám klobouk před tím, jak dobrovolníci z iniciativy Ne základnám tráví hodiny a hodiny času sběrem podpisů, často v petičním stánku zastrašováni mocí úřední. Stánek je v horní části Václavského náměstí, hned vedle sochy sv. Václava.

Byl bych moc rád, kdyby se nakonec referendum uskutečnilo. Již jednou (v říjnu 2007) se KSČ spolu s ČSSD pokoušeli referendum prosadit, pokud bude tlak veřejnosti sílit, je možné, že se to podaří nyní. Tak pokud budete mít cestu a se základnou nesouhlasíte, věnujte čas dobré věci, zastavte se a podepište.

Pozn.: Petice jsou dvě, jedna internetová a jedna papírová kde je nutný váš podpis. Větší váhu má samozřejmě ta papírová, která se pravidelně předává v balíku předsedkyni Petičního výboru PSP ČR JUDr. Zuzce Bebarové-Rujbrové.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading ... Loading ...

12 Comments so far

  1. Jan Novotný on Srpen 23rd, 2008

    JTý v duchu jsem se tam držel za ruce s vámi. Z téhle mocenské politiky jakou hraje Amerika i Rusko je mi zle. A ještě víc je mi zle z těch našich pitomců, kteří jsou ochotni z nás udělat pěšáka v první řadě. V čele s Vondrou, Schwarzenbergem a dalšími ochočenými psíky. Doufám, že při nás bude stát štěstí a v Americe vyhraje volby Obama. Řekl bych, že to je poslední šance na zvrácení radaru v Čechách. Našim politikům nevěřím - už dávno nežijeme v demokracii, jen se tu o ní mluví. Jediné co nás odlišuje od Číny jsou volné hranice a to, že můžeme svobodně nadávat a nikdo nás nezavře. Ve výsledku to ale vychází na stejno.

  2. JOKER on Srpen 25th, 2008

    No nevím. Tohle je na delší diskuzi, která nemá jednoznačný konec. Já jsem pro radar. Z historie víme, že naše země nemá dostatečný potenciál (ani personálně, ani výbavou) na to sama sebe uchránit. Minulé století toho bylo jasným důkazem. Jediná naše výhoda je ta, že máme pár specialistů (viz. chemici z Liberce, atd…) a že jsme přesně ve středu Evropy, což nás činí geograficky zajímavými. Bohužel, dříve nebo později se musíme dát na nějakou stranu. Nejsme Švýcarsko, nikdy jsme nebyli a ani nebudeme (koneckonců, Švýcarsko si svou politiku může dovolit). Že nikdo nechce války? Jasně, já taky sakra ne. Ale realita je bohužel jiná. NEZÁKLADNÁM je pouze politická šaškárna (zkuste si někdy zjistit, odkud bere peníze na svou demagogickou propagaci), která útočí na lidský přirozený strach z války a veze se na vlně antiamerikanismu. Víte co je největší legrace? Kdyby ten radar byl např. francouzský, tak nikdo (ale myslím tím opravdu NIKDO) ani nepípne! A “legální” úplatek pro Brdy? To je další kapitola sama pro sebe. Divím se, že se nebouří např. Milovice, které měly za hlavou 40 let jaderné ruské hlavice a miliónové dotace nedostanou… Ale to bysme se mohli hádat furt dokola…

  3. banter on Srpen 25th, 2008

    Bezpochyby se peníze hodí i jinde. Ovšem, chceš-li mír, připravuj válku. Nezapomínej ale, že radar není utočný! Ruské samoderžaví nás uchvacuje, měli bychom se mu vymanit. Apeasment byl, je a bude svinstvo.
    Američani i Rusové nás zachránili od Hitlera, o tom žádná. Co po nás pak chtěli Američani? Co pak Rusové?

    Ad Jan Novotný, Vondra se v diplomacii pohybuje od sametové revoluce a IMHO je jeden z nejschopnějších členů vlády.

    Ještě k těm armádním financím. Kdyby jich nebylo, nemáme spoustu vynálezů. Namátkou třeba internet, že?

  4. Jety on Srpen 26th, 2008

    Re: Joker
    Ahoj Jokere, díky za komentář.

    Souhlasím s tím, že jsme příliš malý stát na to, abychom se bránili sami. Proto jsme taky v NATO, alianci, jejíž členové slibují poskytnout vojenskou pomoc v případě napadení jednoho z členů.

    1) Jak souvisí ta základna s NATO a jak by v případě, že ji odmítneme, to mohlo ohrozit naše právo na společnou obranu v NATO v případě našeho napadení?
    2) Prosím o nějaký odkaz na zdroj informací “zkuste si někdy zjistit, odkud bere peníze (iniciativa nezakladnam) na svou demagogickou propagaci”. Bez něj jsou to jen slova do větru papouškovaná odkudsi z proamerických médií.

  5. Jety on Srpen 26th, 2008

    Re Banter:
    To je pravda, státy, které se po válce dostali (byly přerozděleny) do geopolitického vlivu Ruska, na tom byly následujících 40 let hodně špatně. Na západ od nás se ekonomika i svoboda projevu vyvíjela dobrým směrem, o tom svědčí množství emigrantů, kteří na západ utekli nebo chtěli utéct.
    Obávám se ale, že dnešní vláda U.S.A. je úplně jiná než ta kolem roku 1945, více svázaná s mega zbrojními firmami, mocnější, sebevědomější. S rostoucí vojenskou silou se stále méně U.S.A. ohlíží na světové veřejné mínění a stále více si dělá, co chce. Příkladem může být bombardování Jugoslávie přes odpor Rady bezpečnosti OSN nebo vpád do Íráku s vymyšlenou záminkou (zbraně hromadného ničení).
    V téhle situaci vidím další posilování moci U.S.A. jako problém - neomalenost akcí U.S.A. ve světě by se tím dále prohlubovala.
    Rusko jako hrozbu v dnešní době nevnímám a myslím, že členství v NATO je dostatečnou zárukou bezpečnosti a není potřeba si zajišťovat vyšší bezpečnost proti Rusku americkou základnou na našem území.

  6. Jety on Srpen 26th, 2008

    Re Honza:
    Ahoj, myslím, že by se ti v řetězu taky líbilo. Do Obami taky vkládám naděje, je stále více amerických politiků, kteří naslouchají nechuti američanů proti dalším válkám a proti dalšímu prodlužování pobytu amerických vojáků v Íráku i jinde. Tak doufejme :)…

  7. Michal on Září 9th, 2008

    No vida tak jsi v praze a ani nedas vedet… S radarem je to slozite sam jsem byl ze zacatku dlouho proti tem uz jsi nejsem tak jisty jedna vec je radar a obsluhu za ucasti ceskyzch vojaku a jedna vec je umisteni cizich vojsk (jedno jakych).
    K politice a referendu se snad ani nema cenu vyjadrovat
    Mimochodem kdy se zastavis pro obraz? M.

  8. Mira on Září 17th, 2008

    Ahoj Pavle a vsichni ostatni diskutujici,
    v cele tehle kauze jde o jednu vec: rozdil mezi tim, na co - podle USA - ten radar/rakety maji byt, a na co opravdu bude. Pokud jde o mocnosti zla, tak tech moc neni a budou spise ubyvat /Korea se sjednoti, Iran pomalu zacina spolupracovat/. Toliko oficialni duvod pro radar. Neoficialne, asi vsichni tusime, jde o posilovani mocenskeho vlivu USA ve svete.
    Ja vidim tento svet rozdelen na tri casti: proamericka, prokomunisticka, zaostala. Cela EU, cely ten system sdruzeni zemi do jednoho celku, to je v podstate snaha napodobit Spojene staty (evropske) a pokud si mam vybrat, tak bych chtel patrit do te proamericke casti.
    V pripade gruzijskeho konfliktu se jasne ukazalo, ze EU (vyjma USA tedy v podstate NATO) neni schopna se dohodnout, na ci strane je problem, a uz vubec by se nedohodla na akci vuci Rusku. USA tedy zustavaji pro me jakousi zarukou stability.
    To, ze se privali do Iraku, tvrdi, ze jim jde o rakety, a pritom jde o ropu, to mi taky vadi, ale je to mensi zlo, nez Rusko, ktere ti odstrihne plyn a bude ti diktovat, co mas delat.
    Ja vim, ze tento prispevek je takova nesouroda smeska ruznych temat, ale chtel jsem je vsechny nakousnout, abychom o nich mohli diskutovat.

  9. JOKER on Září 18th, 2008

    Ahoj Jety, takže k tvým dvěma bodům:

    1) Pokud mám správné informace, tak se radarová základna (kvůli zajištění širší politické podpory) zřejmě zahrne “pod NATO”.

    2) Link bohužel nemám - četl jsem článek o financování Ne základnám v některém čísle Reflexu. Vydání si nepamatuju, ale pokusím se ho doma najít. ;)

    Jak už jsem tu jednou napsal - největší problém je v tom, že je radar americký. V Brně na letišti jsem viděl nácvik maďarských pilotů (tedy cizích vojsk) a ani se to neobjevilo ve zprávách. Nepřipadá vám to taky celý absurdní? Je zajímavé, že se řeší celou dobu hlavně “národnost” radaru a ne jeho funkce a účel…

  10. Honza Novotný on Září 20th, 2008

    Huff, tak mám minutku času zase odepsat. Podle mého je to především problém eskalace napětí ve světě, kterého se bohužel účastníme. Vůbec není pravda, že Rusku je v současné době bezzubé - akce v Gruzii to jasně dokázala. Naopak Amerika se teď topí ve velkých problémech - má velkou část armády vázanou všude možně po světě, doma řeší zásadní ekonomickou krizi a krizi důvěry ve vlastní vedení. Dokonce jsem na Britských listech četl citaci z amerických armádních zdrojů, které říkaly, že v případě útoků na americké instalace v Evropě by tomu s největší pravděpodobností nebyli schopni zabránit a ve své podstatě ani dostát svým závazkům. Celý radar v Čechách je jen a pouze o ochraně Ameriky jako takové. Ochrana před raketami z Iránu je stejná lež jako zbraně hromadného ničení v Iráku. Pokud se na to podíváte trochu s odstupem, tak je to přeci jasné, že by nás Amerika za současné situace nebyla schopná ochránit. Ale prosazováním svých zájmů je nám naopak schopná velmi uškodit. Je velká škoda, že se Evropa není schopná spojit a začít skutečně výrazně prosazovat vlastní zájmy jak v zahraniční politice, tak i ve vojenské oblasti. Bohužel Evropa je tak civilizovaná až ji to činí neschopnou jakékoliv rozhodnější akce. Každopádně, tohle je fakt na dlouhou diskusi ;-)

  11. Jety on Září 25th, 2008

    Ahoj Honzo, to souhlasím, i s tím že je to na dlouhou debatu… Tak si říkám, že už jsme dlouho nebyli na pivu… Třeba bychom to mohli spojit s návštěvou kina - Tobruk?

  12. Libor on Říjen 24th, 2008

    Pratele. Neni my Cesi oproti oni. Realita je, že vybičováni zlýmy zprávami +aby se lisili,lidé bojují. Uvědomme si, jak vnitřek na tyto iluze reaguje, uvidime mozna jak je obvykla reaktivnost uboha /automaticky otrocka/. Neni třeba se toho zúčastnit. Je ale treba se branit obavam v sobe. Obavam z nedostatku sebepotvrzeni. Kdo z vas chape jak ubohe je pojistovani, pojistovnictvi ci idea podpojistenosti oproti zajistenemu idealu. Jsme sami a sami umreme. Kdo se zastituje historii mentalne umrel. Neni zadna kolektivni vina. Ja nebojoval a odmitam zodpovednost za dedka. Nemam mesiaske ambice. Jsem rad ze ziju a za to vdecim i Stalinovi s Hitlerem. Az budu really napaden budu se branit. V nove akci je muznost. Lod je bezpecna v pristavu ale stavena pro more. V odmitani strachu je muznost. Stado je strachem ovladatelne, ale ja se za ne nebudu stydet. Without freedom from the past things can only get worse /citace z pisne History will teach us nothing od Stinga/

Opiste znaky z obrazku: